Vandaag al klaar voor de toekomst.

eMobility bij Mercedes‑Benz Trucks

Vandaag al klaar voor de toekomst.

Welkom bij de verandering: de overstap naar eMobility brengt een revolutie teweeg in een hele branche. Lagere emissies, lagere bedrijfskosten, stil en comfortabel rijden - accu-elektrische vrachtwagens zijn de toekomst van het transportverkeer. Om dit succesvol vorm te geven, zetten we vandaag al de juiste koers uit. En onze klanten helpen om zelf de kansen van de toekomst te benutten.

eMobility - hoe begon het?

Van onderzoek tot productie.

Het begon als een onderzoeksproject naar alternatieve aandrijvingen en de mogelijkheden van waterstof en accu's. Maar wat toen nog theoretisch laboratoriumwerk was, is nu al realiteit op de weg: In 2016 presenteerden we ons eerste prototype van een accu-elektrische truck. In 2021 volgde de eActros 300/400, die zich in de praktijk bewezen had. In 2022 verscheen de eEconic, onze geëlektrificeerde truck voor stedelijk gebruik. Met de eActros 600 zetten we in 2023 een nog een belangrijke stap in de richting van accu-elektrisch transport. 

In 2025 overtuigt de eArocs 400 in het geluidsarme en lokaal CO2‑neutrale gebruik in het stedelijke bouwverkeer. Bovendien breidt de nieuwe eActros 400 de eActros-familie uit en opent een reeks extra mogelijkheden voor het CO2‑gereduceerde distributieverkeer. Daarmee breidt hij een voertuigportfolio uit, waarbij ook u een passende oplossing vindt voor uw weg naar een duurzame, geëlektrificeerde toekomst.

Wat is onze visie?

Samen naar de toekomst.

Klanten van Mercedes‑Benz Trucks zoals u zorgen wereldwijd voor betrouwbaar, veilig en efficiënt transport. Dat maakt ons tot een belangrijk onderdeel van de maatschappij en brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Want de behoefte aan duurzaam transport neemt snel toe. We hebben een duidelijke ambitie om een leidende rol te spelen in de veranderingen in de branche. Helemaal in de zin van de pioniersgeest die ons als uitvinders van de auto drijft.

Electrified

Serie 1: Challenge accepted

Het eerste seizoen van de gloednieuwe Electrified-serie begeleidt de firma Logistik Schmitt uit Bietigheim op hun weg naar eMobility. Als testpartner van Mercedes‑Benz Trucks ervaren ze elke dag de nieuwe uitdagingen, van stroomvoorziening en kosten tot en met het scepticisme van de chauffeurs. Maar Rainer Schmitt zegt: "Challenge accepted! Kan het bedrijf de vele hindernissen overwinnen en zelfs de chauffeurs enthousiast maken over de nieuwe technologie?

Veelgestelde vragen over eMobility

Wat u beweegt

De instap in een nieuwe technologie brengt meestal grote uitdagingen, onzekerheden en soms ook vooroordelen met zich mee. Hier beantwoorden onze eMobility-experts de meest gestelde vragen.

"We willen dat onze klanten zich bezighouden met het onderwerp laadinfrastructuur en we moedigen ze aan om in een vroeg stadium rekening te houden met alle aspecten. Belangrijke onderwerpen zijn bijvoorbeeld netcapaciteiten en de duur voor de vereiste stroomplanning en de uiteindelijke bouw van de laadinfrastructuur."

"Koude temperaturen hebben een negatieve invloed op de actieradius van een eTruck. Daarom voeren we uitgebreide tests uit, bijvoorbeeld in het noorden van Finland, met temperaturen tot min 25 graden. We hebben ook een accumanagementsysteem dat de temperatuur van de accu tijdens het gebruik op het juiste niveau houdt.1"

"De plannen zijn dat de accu's van de eActros 600 aan een laadstation met ongeveer een megawatt energie in minder dan 30 minuten van 20 % tot 80 % kunnen worden opgeladen.2"

"Net als onze dieselvrachtwagens voldoen ook onze accu-elektrische vrachtwagens aan de veiligheidseisen. We voeren bijvoorbeeld ook crashtests met hen uit. Bovendien hebben we een accuveiligheidsconcept dat bijvoorbeeld de temperatuur van de accu tijdens het gehele gebruik van de vrachtwagen bewaakt. Om de veiligheid nog verder te verhogen, beschikken onze eTrucks natuurlijk ook over onze uitgebreide assistentiesystemen, zoals de Active Brake Assist3."

"Men zou denken dat er een lege ruimte is, maar dat is niet het geval. Dit is de locatie van ons aircohuis, waar we de ruimte efficiënt hebben gebruikt om bijvoorbeeld pompen, compressoren en regelapparatuur op te bergen."

"Ze klinken geweldig. We hebben een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem geïnstalleerd dat een kunstmatig geluid genereert en de vrachtwagen in zijn omgeving, vooral bij lagere snelheden, hoorbaar maakt."

Dit is misschien ook interessant voor u:

Charged to change.

Charged to change

Goed advies voor eMobility.

Oplaadoplossingen voor uw bedrijf

In charge for a new era.

In charge for a new era

De afbeeldingen en teksten kunnen ook accessoires en opties bevatten die geen deel uitmaken van de standaard leveromvang. De getoonde afbeeldingen zijn slechts voorbeelden en geven niet noodzakelijkerwijs de werkelijke toestand van de originele voertuigen weer. Het uiterlijk van de originele voertuigen kan van deze afbeeldingen afwijken. Wijzigingen zijn onder voorbehoud. De afbeeldingen en teksten kunnen eveneens types, servicediensten, services en producten bevatten die in sommige landen niet worden aangeboden.

Als internationaal actief bedrijf behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de basisovertuigingen van Daimler Truck AG. Dit laten we zien in de manier waarop we denken, handelen en communiceren. In principe omvatten alle gekozen termen vanzelfsprekend alle geslachten en identiteiten.

1 De actieradius werd onder specifieke testomstandigheden, na preconditionering met een 4x2 trekker met 40 ton trekgewicht bij een buitentemperatuur van 20 °C in het langeafstandsverkeer, intern bepaald en kan afwijken van de bepaalde waarden overeenkomstig de verordening (EU) 2017/2400.

2 Gebaseerd op interne simulaties, aangezien momenteel nog aan een bindende en uniforme Megawatt Charging System (MCS)-norm wordt gewerkt.

3 Assistentiesystemen kunnen de bestuurder alleen ondersteunen. De verantwoordelijkheid voor het veilig besturen van het voertuig ligt altijd volledig bij bestuurders.